Kysytyt linjaukset
Tuloveron korottaminen 0,5 %-yksiköllä v. 2025?
Vasemmiston valtuustoryhmä hyväksyy tuloveron korottamisen 0,5 prosenttiyksiköllä vuodelle 2025.
Hulevesimaksun ottaminen käyttöön v. 2026?
Vasemmiston valtuustoryhmä näkee, että hulevesimaksun ottaminen käyttöön vuonna 2026 tulee selvittää. Selvityksessä on tuotava esiin mm. seuraavia asioita:
- paljonko hulevesiä nykyisin tulee kaupungin puhdistamolle
- paljonko hulevesien puhdistus maksaa (esimerkiksi suhteessa jätevesien puhdistukseen)
- millä alueilla maksu otettaisiin käyttöön
- onko kaupungin verkosto siinä kunnossa, että hulevedet saadaan todellisuudessa ’talteen’
- onko verkostossa tehtävä peruskorjauksia ja miten paljon verkoston rakentaminen uusille alueille maksaa
- miten hulevesimaksut ovat käytössä muissa kunnissa.
Hyväksymme maksun ottamisen käyttöön tehtävien selvitysten jälkeen siten, että maksu pidetään kohtuullisena. Selvityksen pohjalta maksun käyttöönotto tulee myös selkeästi perustella kaupunkilaisille.
Maksujen ja taksojen korottaminen elämänlaatu- ja teknisissä palveluissa?
Kaikkien maksujen ja taksojen korottaminen voi vaikuttaa palvelujen käytön määrään ja siten tulos voi olla jopa negatiivinen kaupungin taloudelle. Maksut ja taksat saattavat myös vaikuttaa kaupungin vetovoimaisuuteen ja imagoon (vrt. taannoin käyty some-keskustelu vesimaksujen suuruudesta). Erityisesti on otettava huomioon, että myös vähävaraisilla on mahdollisuus käyttää kaupungin palveluja. Sama koskee myös kolmannen sektorin vapaaehtoistoimintaa harjoittavilta järjestöiltä ja eri yhteisöiltä perittäviä maksuja, joiden suuruus voi jopa kokonaan tukahduttaa ja lopettaa niiden toiminnan tilanteessa, jossa kaupungin avustukset ovat pieniä. Kuitenkin nämä järjestöt toteuttavat monia sellaisia toimintoja, joilla on merkitystä kaupungin elinvoimaisuuteen ja kaupunkilaisten terveyden edistämiseen. (vrt. kaupungin saama terveys- ja sosiaalitoiminnan erillinen valtion rahoitus, HYTE-kerroin).
Vasemmiston valtuustoryhmä esittää selvityksen tekemistä, peritäänkö esimerkiksi tilojen käyttömaksut tasapuolisesti kaikilta käyttäjiltä. Mahdollisesti esimerkiksi liikunta- ja uimahallin maksuja voidaan maltillisesti korottaa. Sen sijaan esimerkiksi OSKOn maksuja ei jo nyt tehdyn kohtuuttoman korotuksen jälkeen voida nostaa (OSKOn maksuja ainakin eräiltä käyttäjäryhmiltä nostettiin lähes 25 prosentilla!).
Palveluverkon laajuus, onko esim. kouluverkossa tiivistettävää?
Palveluverkkoa tulee tarkastella kaupunkilaisten saamien ja tarvitsemien palvelujen määrällä. Varhaiskasvatuksen kolme kaupungin päiväkotia yhdessä yksityisen palvelutuotannon kanssa riittänevät nykyisiin tarpeisiin. Äkillisiä muutoksia (supistuksia) ei tule tehdä, vaan toimintaa tulee tarkastella pitkäjänteisesti ottaen huomioon kaupungin strategiassakin oleva positiivinen väestökehitys. Varhaiskasvatuksessa ryhmäkokokojen kasvattaminen yli valtakunnallisten normien ei ole hyväksyttävää. Varhaiskasvatuksessa on tarvittaessa voimistettava perhepäivähoitajien hankintaa. Varhaiskasvatuksen vuorohoidon määrää ja tarpeellisuutta voidaan tarkastella, vaikka se onkin ollut ja on edelleen yksi kaupungin vetovoimatekijä.
Kouluverkossa ei ole tiivistämisen mahdollisuutta. Kaupungissa tulee lasten vanhemmilla olla valinnan vaihtoehtona lasten käyminen pienessä ja turvallisessa koulussa Eräjärvellä, jossa vähäistä syntyvyyttä korjataan tehdyllä ja tehtävällä voimakkaalla kylän markkinoinnilla ja uusien asukkaiden, myös lasten, muuttoliikkeellä.
Toimielinrakenne ja toimielinten jäsenmäärät?
Toimielimiä ei ole järkevää lopettaa. Niillä on kaikilla omat selkeät tehtävänsä. Niiden toimintaa voidaan sen sijaan kehittää mm. pohtimaan pitemmällä tähtäimellä Oriveden toivottua ja strategiassakin esitettyä tulevaisuutta. Tämä koskee erityisesti elinvoimajaostoa mutta myös muita toimielimiä.
Luottamushenkilöt välittävät kaupunkilaisten näkemyksiä ja tuovat kaupungin toimintaan moniarvoisuutta. Kyse on myös merkittävän arvon eli paikallisen demokratian toimivuudesta. Jäsenten määrää eri toimielimissä ei tule vähentää.
Voidaanko joitakin kaupungin palveluja ulkoistaa tai yhtiöittää? Mitä nämä palvelut olisivat?
Monissa kunnissa on palattu ja ollaan palaamassa tehdystä palvelutuotannon ulkoistamisesta takaisin kunnan omaan toimintaan. Orivedelläkään ei ole selvitetty todellista talousvaikutusta tehdystä palkanlaskennan ulkoistamisesta Sarastialle. Ilmeisesti ainakin konserniyhtiöiden kustannukset muutoksessa nousivat. Esitämme edelleen selvityksen tekemistä asiasta.
Ulkoistamisen sijasta tulee kiinnittää enemmän huomiota oman kaluston ja henkilöstön parempaan hyödyntämiseen. Tämähän menojen vähentämisenä mainitaan esimerkiksi teknisten palvelujen esityksessä.
Vasemmiston valtuustoryhmä ei kannata kaupungin palvelujen ulkoistamista tai yhtiöittämistä.
Muita toiminnan ja talouden kehittämiseen liittyviä näkökohtia
Seuraavassa esitämme joitakin yksittäisiä näkemyksiä, jotka osittain vaikuttavat myös kysyttyihin linjauksiin.
Henkilöstön näkemyksissä on monia sellaisia toiminnallisia asioita, joita kannattaa selvittää ja ottaa käyttöön. Korvaavan työn käyttö esimerkiksi sairaslomien vaihtoehtona voisi olla merkittävä palveluja lisäävä, muuta henkilöstöä auttava ja itse sairaslomalaista henkisesti tukeva toimenpide. Kun korvaavaa työtä järjestettäessä mukana on niin Kela kuin työkokeilusta vastaavat muut toimijat, on nähtävä mahdollisuus henkilön kouluttamisessa kokonaan uusiin tehtäviin. Korvaavaa työtä voisi kaupunginvirastossa olla vaikkapa infopisteen hoitaminen, millä vähennettäisiin kirjaston henkilöstön työpaineita ja parannettaisiin asiakaspalvelua. Epävirallinen tieto, että kirjastoon ei osoitettaisi tai voitaisi osoittaa ketään korvaavaan työhön, tulee selvittää.
Ostopalvelujen ja hankintojen osalta tulee selvittää henkilöstön näkemyksenä esitetty omien itse tehtyjen hankintojen edullisuus ja joustavuus suhteessa Kuhan kautta tehtäviin hankintoihin. Samoin on tarkkaan katsottava, onko vuodenvaihdehankinnat todella tarpeen kieltää. Joka tapauksessa tarvittavat ostot voidaan kenties saada halvemmalla kuin siirtämällä ne tilinpäätösteknisesti seuraavalle vuodelle.
Ostopalveluissa esimerkiksi teknisten palvelujen osalta on oman henkilöstön ja kaluston käyttöä pidettävä ensisijaisena. Tähän liittyy myös työnjohdollisten asioiden mahdollinen kehittäminen.
Lukion ryhmäkokojen ja peruskoulun tuntikehyksen mahdollista tarkastelua on tehtävä hyvin varovaisesti. Kyse on koko kaupungin vetovoimaisuudesta ja imagosta esimerkiksi lukion paikkavalinnassa (oma vai vieraan paikkakunnan lukio) sekä lasten ja nuorten korkeatasoisesta koulutuksesta.
Henkilöstörakenteen ja työprosessien osalta esitämme tehtäväksi kokonaistarkastelua. Tarkastelussa on kiinnitettävä huomiota mm. esihenkilöiden ja varajohtajien määrään suhteessa suorittavaan työhön. Panostusta on pantava nimenomaan tekevien käsien määrään. Varahenkilöjärjestelmän kehittäminen on tarpeen.
Vasemmiston valtuustoryhmä näkee, että teiden talvikunnossapidon heikentämistä ei tule tehdä. Tällä saattaisi olla kaatumisonnettomuuksien kautta menoja lisäävää vaikutusta. Myöskään yksityisteiden avustuksia ei tule supistaa – avustukset ovat osa kiinteistöveron maksuvelvollisuuden korvausta.
Omaisuuden myynti helpottaa taloutta lyhyellä tähtäimellä. Esillä olleet Liljan talon ja Tähtiniemen myynti ovat hyväksyttäviä.
Kaupungissa pitää olla erilaisia tapahtumia. Niitä voidaan toteuttaa sekä kaupungin omana toimintana että yhteistyönä eri yhteisöjen ja järjestöjen kanssa. Tapahtumien ja tilaisuuksien tulee olla yleisölle ilmaisia, mutta ilmaistilaisuuksien lisäksi osaan niistä voidaan periä myös pääsymaksua. Esitämme järjestettäväksi kaupunkilaisille kyselyn ja ideahaun tilaisuuksista ja tapahtumista.
Henkilöstökyselyssä esitetty näkemys sisäisen yhteistyön ja työnkierron kehittämisestä on kannatettava. Siinähän esitetään, että kaupunki voisi parantaa työn tuloksellisuutta ja työhyvinvointia lisäämällä yhteistyötä eri toimialojen ja toimintayksiköiden välillä, jakamalla resursseja ja asiantuntijuutta, ja toteuttamalla pakollista työnkiertoa, joka terävöittää ja avartaa ammatillisuutta ja ehkäisee kuppikuntia.
Juuri valmistuneen aurinkoenergiaselvityksen innoittamana kaupungin tulisi rohkeammin hyödyntää uusiutuvaa energiaa. Entäpä, jos esimerkiksi kehitettävä tori katettaisiin aurinkopaneeleilla? Energiaa saataisiin vaikkapa liikuntahallin käyttöön.
Elinkeinopuolella esitämme järjestettäväksi vuosittain yritystonttien tonttipäivän. Samalla esille tuotaisiin myös asuntotonttien ja kaupungissa myynnissä olevien asuntotonttien ja kiinteistöjen tarjonta. Tämä sekä tilojen ja tonttien markkinointi voidaan tehdä laajassa yhteistyössä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Esitämme myös kysymyksen, mikä on ollut ja jatkossa on BusinessTampereen todellinen ja kustannuksia vastaava merkitys ja vaikutus Orivedelle.
Yhteenvedon omaisesti toteamme, että Vasemmiston valtuustoryhmä haluaa olla kaikilta osiltaan monipuolisesti vaikuttamassa Oriveden kaupungin toiminnan ja talouden kehittämiseen. Esitämme satunnaisotannalla tehtävän kuntalaiskyselyn tekemistä eri toimenpiteistä. Tämä olisi osallisuuden kehittämistä ja tavallaan myös osallistuvan budjetoinnin käyttöä.